به گزارش راهبرد معاصر؛ قاسم احمدی لاشکی در نشست خبری به تبیین جزئیات سی و هفتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: ما در حال تدوین کتاب اجلاس سی و هفتم در ۱۰ موضوع ارائه شده در این اجلاس هستیم. این موضوعات ریل گذاری شده و آنها را به روسای آموزش و پرورش و مدیران اعلام میکنیم تا اجرایی شود.
وی از کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده در اجلاس سی و هفتم خبر و توضیح داد: مثلا در چند استان کمبود شدید نیروی انسانی داریم. برای مثال در سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی، تهران و خوزستان کمبود شدید نیروی انسانی داریم که قطعا باید سناریوی متفاوتی برای این استانها پیش بینی کنیم.
لاشکی توضیح داد: در برخی استانها ممکن است آمار جمعیتی نیروی انسانی به اندازه لازم باشد و ما خیلی مشکل نداشته باشیم. در برخی استانها حتی شاید مازاد نیرو داشته باشیم. باید این تراز را هماهنگ کنیم و برای هر استان متناسب با نیاز، جدب نیرو داشته باشیم. در کتاب اجلاس اینها را ابلاغ میکنیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش، درباره فرآیند برگزاری اجلاس سیوهفتم نیز توضیح داد: سال گذشته از سران سه قوه، رئیس دو قوه سخنران اجلاس بودند که به اهمیت جلسه اضافه میکرد، اما امسال سعی شد که بتوانیم نظر مدیران آموزش و پرورش را جلب کنیم و مدیران آموزش و پرورش کشور تشکر داشتند که همه توانستند نظر دهند و مشارکت داشته باشند.
وی افزود: امسال ما حتی رئیس مجلس دانش آموزی را هم در اجلاس دعوت کردیم. وی در جلسات اظهار نظر کرد و این یعنی دیده شدن مدیران و روسای آموزش و پرورش و حتی ما از خیرین مدرسه ساز هم دعوت کردیم. در مجموع مخاطبین ما که مدیران و روسای آموزش و پرورش بودند غالبا اجلاس امسال را موثر دیدند. ریل گذاری خوبی برای سال تحصیلی جدید انجام شد. ضعفها و قوتها بررسی شد و برای اول مهر ۱۴۰۲ ضعفها را بیشتر بررسی میکنیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش همچنین از انتخاب ۵۰۰۰ مدرسه دولتی به عنوان نمونه برای اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر و ادامه داد: یکی از اصلیترین مطالبات مقام معظم رهبری تقویت مدارس دولتی است. در همین راستا ۵۰۰۰ مدرسه به عنوان نمونه برای اجراییسازی سند تحول بنیادین انتخاب شدند تا امسال تقویت شوند. انشالله برای سال آینده برنامهای جامع تدوین خواهد شد تا تمامی مدارس را شامل شود.
احمدی لاشکی افزود: همچنین حدود ۹۳.۵ درصد از مدیران و روسای آموزش و پرورش نسبت به بحث ارتقای جایگاه رتبهبندی معلمان رضایت داشتند. موضوعات تقویت مدارس دولتی، تبیین نیروی انسانی، مدیریت آسیبهای اجتماعی، فرصتهای یادگیری عادلانه، تببین برنامه پرورشی و فرهنگی مدارس، تبیین نقشهای جدید مدارس و نظارت بر مدارس غیردولتی در رتبههای بعدی، اعلام رضایت شرکت کنندگان در اجلاس سیوهفتم قرار گرفتند.
به گفته وی، مهمترین موضوع این اجلاس اجراییسازی سند تحول بنیادین بود که از سوی مخاطبان اجلاس مباحث مطرح شده درباره آن بالاترین درصد سطح رضایت را داشت و ۹۵ درصد از افراد شرکت شرکت کننده در این اجلاس از آن راضی بودند.
احمدی با بیان اینکه در این اجلاس ۱۰ موضوع مهم آموزش و پرورش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، خاطر نشان کرد: این موضوعات سالیان سال است که روی زمین مانده، اما امسال تمامی روسا و مدیران در خصوص آنها ارائه مطلب داشتند و بیش از ۷ هزار برگ اطلاعات جامع پیرامون اجرایی شدن سند تحول بنیادین، ارتقاء جایگاه و شان معلم، آغاز سال تحصیلی جدید، ساماندهی نیروی انسانی، تببین مدیریت آسیبهای اجتماعی، تبیین پوشش تحصیلی و فرصت یادگیری، تببین برنامه پرورشی و فرهنگی مدارس، نقشها و ماموریتهای جدید مدارس، تببین نظارت بر مدارس غیردولتی دریافت شد.
وی با بیان اینکه در اجلاس سیوهفتم سعی شد تا از سخنرانان بیرونی فاصله گرفته شود، بیان کرد: فقط سه سخنرانی با موضوع اخلاقی توسط آیتالله حسینیبوشهری، آیتالله جاودان و حجتالاسلام والمسلمین قرائتی انجام شد و به جز سخنرانی رییس پدافند غیرعامل، باقی سخنرانیها و موضوعات در رابطه با مباحث تعلیم و تربیت بود. / ایسنا